Bra att veta

Här hittar du vanliga frågor och fundering för dig som hyresgäst eller blivande hyresgäst. Hittar du inte svar på din fråga så är du självklar välkommen att kontakta oss.

Felanmälan - Allt du behöver veta

Var du gör din felanmälan beror på vilken adress du bor på.

Örnsköldsvik

Bergsgatan 12 & Storgatan 27 (Bo Bra Kph AB)

Riksbyggen tel: 0771-860 860

eller logga in på www.riksbyggen.se

Lasarettsgatan 23 (Bo Bra i Örnsköldsvik AB)

E-post: info@bobra-ovik.se

Tel: 070-651 93 11, 070-651 93 58 (om möjligt vardagar mellan kl 9-16. Övrig tid funkar också men ej brådskande ärenden är det önskvärt om du väntar med till nästa vardag)

Storgatan 32 & Nytorgsgatan 7 (Bo Bra i Örnsköldsvik AB)

E-post: info@bobra-ovik.se

Tel: 070-651 93 11, 070-651 93 58 (om möjligt vardagar mellan kl 9-16. Övrig tid funkar också men ej brådskande ärenden är det önskvärt om du väntar med till nästa vardag)

Solgårdsgatan 19, 20 samt Storgatan 49 (Bo Bra Tjädern AB)

Riksbyggen. Tel: 0771-860 860

eller logga in på www.riksbyggen.se

Lindköping

Johannes Magnus Väg 36

Felanmälan till Tesåb Fastighetsservice AB görs lättast via formulär på denna länk: www.tesabfastighet.se/felanmalan/

Det går att ringa måndag till torsdag kl 8-16, samt på fredagar kl 8-12 på telefon: 013-31 22 01

Akuta fel övrig tid: Tel: 013-20 32 30 (gäller brådskande ärenden kvällar & helger som ej kan vänta till nästkommande vardag)

Betalning av hyran, hur går det till?

Hyresavier skickas ut kvartalsvis, men hyran ska vara betald i förskott senast den 1:a dagen i månaden oavsett om hyresavi kommit eller inte. Hyra betalas alltid i förskott.


Hyresavi via e-post

Vi ser gärna att våra hyresgäster väljer att få sin hyresavi via e-post. Detta som ett led i att minska vår pappersanvändning. Med e-postfaktura ser fakturan ut precis som tidigare – men du får den via e-post istället. E-postfaktura är enkelt och kostnadsfritt. Kontakta oss om du vill byta till e-postfaktura. För pappersfakturor tar vi ut en fakturaavgift.


Autogiro

Autogiro är ett enkelt och smart sätt att betala sina räkningar. Det är kostnadsfritt och innebär att pengarna för hyran dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen varje månad. Alla våra hyresgäster har möjlighet att betala hyran via autogiro om de vill. Vill du säga upp ditt autogiro meddelar du oss bara.


Du startar autogiro genom att skicka in en blankett för medgivande till oss.

Vill du ha en blankett att fylla i kan du kontakta oss.


Hyresavier skickas till dig även när du har autogiro. Det enda du behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot, motsvarande hyran, på förfallodagen som är sista vardagen varje månad. Om autogirot inte kan dras denna dag så kommer banken inte att försöka igen när det finns täckning på kontot. Då måste du istället betala hyran manuellt.


E-faktura

Du söker efter "Bo Bra i Örnsköldsvik" hos din bank för att koppla dig mot e-faktura och skickar ett meddelande till oss på ekonomi@bobra-ovik.se och informerar om att du vill betala med e-faktura.

Hyresavier skickas på e-post till dig även om du har e-faktura.

Huskurage - Vid oro för att grannen far illa

Bo Bra har anslutit sig till Huskurage som är en policy som uppmanar grannar i lägenhetshus att visa omtanke och omsorg vid oro för att någon far illa. Det är något så självklart som civilkurage i husen där vi bor – vi kallar det Huskurage.

Huskurage har som mål att förebygga och förhindra våld i nära relation genom att ge grannar verktyg att agera. Att ha en gemensam policy kan öka gemenskapen och ge en ökad trygghet. Tillsammans gör vi civilkurage till norm. Ju fler som använder metoden Huskurage, desto fler kan få hjälp.

Huskurage är gratis – men det kan kosta liv att inte agera.

I Sverige dödas årligen 20 personer av sin nuvarande eller tidigare partner. Även om våldet utövas av både kvinnor och män, så är det männen som står för det grövsta våldet och inte sällan finns det barn inblandade.

Vart tionde barn i Sverige lever i en miljö där de tvingas uppleva våld. Eftersom våldet sker i hemmen, bakom stängda dörrar,

så krävs det något annat än de verktyg samhället har idag för att stoppa våld i nära relation. Huskurage är ett sådant verktyg.

Vi behöver agera och visa civilkurage genom omsorg om våra grannar. Mer info hittar du på www.huskurage.se, där kan du även beställa lilla boken Huskurage.

Med Huskurage vill Brå Örnsköldsvik lyfta fram möjligheten att samverka för ökad trygghet och minskad brottslighet bland Örnsköldsviks invånare.

HANDLINGSPLAN I TRE STEG:

REAGERA - AGERA - RING EFTER HJÄLP

1. Ring på dörren och fråga hur det står till

2. Vid behov, ta hjälp av ytterligare granne eller hyresvärden

3. Ring polisen. Vid akuta situationer kontaktas alltid polisen först.

EFFEKT

Med HUSKURAGE i bostadshuset ökar sannolikheten att en utsatt person kan få hjälp och att våldet kan avbrytas. Med en dörrknackning och/eller ett samtal kan grannar förhindra fortsatt våld. Både forskning och praktisk erfarenhet visar att en person i utsatt läge försöker göra mer motstånd om man tror att någon i omgivningen hör eller reagerar.

Tillsammans skapar vi en norm där vi agerar och hjälper vuxna och barn till ett liv fritt från våld.

HUSKURAGE skapar en trygghetskänsla och kan rädda liv. Vänta inte!

Här kan du få hjälp:

Polisen: 114 14

Nödsituation: 112

Kvinnojouren: 0660-841 97

Socialtjänsten: 0660-888 07


OMTANKE, TRYGGHET, SOCIAL HÅLLBARHET

Jag önskar parkeringsplats

Vi har p-platser och carportplatser med motorvärmare och elbilsladdare samt garageplatser med elbilsladdare i centrala Ö-vik.

Vi erbjuder parkeringar i mån av plats och utbyggnaden av laddboxar sker succesivt. Skicka in en intresseanmälan till info@bobra-ovik.se om du vill hyra en bilplats. Vi prioriterar alltid att våra bostadshyresgäster har parkeringar i första hand. Men när vi får lediga parkeringsplatser kan även andra företag och privatpersoner hyra av oss.

Andrahandsuthyrning - är det ok?

Ska du tillfälligt flytta någon annanstans finns det ibland möjlighet att hyra ut din bostad i andrahand. Men det krävs alltid tillstånd av hyresvärden. Kontakta oss så gör vi en bedömning av situationen samt av den person som är tänkt att hyra din bostad i 2:a hand. Tänk på att det alltid är du själv som är ytterst ansvarig för att lägenheten vårdas väl, att grannar inte störs samt att hyran betalas i tid.

Arbete på gång

Här rapporterar vi om vi har några större arbeten på gång.

Just nu pågår inga stora renoveringar eller insatser.

jan-mars 2022: Renovering av lokalen på Lasarettsgatan inför att Fritidsbanken flyttar dit. Oljud kan förekomma tidvis.

aug-sept. 2020: Mindre renovering som innebär en del bilning i betong utförs i en lägenhet på Solgårdsgatan 19a.

nov 2019-jan 2020: Ett antal mindre åtgärder utförs på Solgårdsgatan 20. Oljud kan förekomma tidvis. Vi hoppas på ert tålamod och har instruerat hantverkare att om möjligt inte utföra högljudda arbeten innan kl 8 på morgonen.

aug-sept 2018: Vi har renoverat fasaden mot söder på vår fastighet på Storgatan 27. Vi beklagar det oljud som hörts framför allt i början av denna period.

aug-sept 2018: Innertaket i garaget på Bergsgatan 12 blev isolerat. Under tiden måste bilar tyvärr flyttas till andra platser som vi tillhandahöll. Vi tackar för att ni har visat överseende med detta då vi arbetat på så fort som möjligt för att bli färdiga med arbetet.

Brandskydd

Brandskydd i våra fastigheter

Vi har utrustat alla våra lägenheter med var sin brandfilt och brandvarnare. Dessutom erbjuder vi våra hyresgäster att köpa en brandsläckare till reducerat pris. Hyresgäster ombeds att kontrollera spis om de lämnar lägenheten samt släcka levande ljus om de lämnar rummet.

Brandvarnare

Det är hyresgästens ansvar att kontrollera att batteriet i brandvarnaren fungerar.

Örnsköldsvik:

  • Bor du på Lasarettsgatan, Nytorgsgatan, Bergsgatan 12, Storgatan 27 eller Storgatan 32 måste du byta ut batteriet i brandvarnaren om det är slut.
  • Bor du på Solgårdsgatan eller Storgatan 49 kontaktar du Riksbyggen om din brandvarnare har slutat fungera.

Linköping:

  • Byt batteriet när det är slut. Finns det inget batteri så har du en "10-års brandvarnare" som Tesåb byter åt dig.

Brandfilt

Brandfilten tillhör lägenheten, om du flyttar måste du lämna kvar den i lägenheten. Om du har tvingats använda brandfilten för att släcka en brand levererar vi en ny brandfilt till din lägenhet.

Brandsläckare

Bor du hos oss kan vi erbjuda en brandsläckare till reducerat pris. Kontakta oss så berättar vi mer.

Bredband, fiber, digital-tv

Det finns fiber draget till alla våra lägenheter.

Om du önskar använda bredband tecknar du avtal:


  • Om du bor i Örnsköldsvik: kontakta Övik Energi (ovikenergi.se)
  • Om du bor i Linköping: kontakta Utsikt (www.utsikt.se)

På ovanstående hemsidor och väljer ett av de tjänsteleverantörer som de hänvisar till. Kontakta det företaget och starta ett abonnemang hos dem. Detta är en kostnad som du som hyresgäst själv står för.

Tänk på att säga upp ditt bredbandsavtal i god tid innan du flyttar för att ditt abonnemang inte ska blockera för nästa hyresgäst att teckna abonnemang.

Elavtal

Du som hyresgäst står själv för abonnemang och kostnad av elförbrukningen i din lägenhet. Hur mycket just din hushållsel kostar beror på hur mycket el du förbrukar. Det finns många sätt att minska sin elförbrukning. Några tips hittar du på vår sida Klimatsmart!

Du väljer själv vilket elhandelsbolag du tecknar avtal hos. Ett tips är att jämföra priser på elskling.se

Vi köper bara fastighetsel från förnyelsebara källor (sol, vind, vatten) och förhoppningen är att våra hyresgäster också göra det.

Kom ihåg att om du säger upp din lägenhet så måste du ha kvar ditt elavtal hela hyresperioden, även om du flyttar ut tidigare. Om vi tecknar hyresavtal med en hyresgäst som kan ta över din lägenhet innan din uppsägningstid är över kan du säga upp elavtalet då.

Flyttstädning

Städning vid utflyttning av lägenheter 

När en hyresgäst flyttar kontrollerar vi alltid städningen. Följande måste vara rent för att inte en avgift ska tas ut av den utflyttande personen:

Kök

  • Drag ut spisen och rengör dess sidor och bakstycke samt vägg, skåpsidor och golv
  • Kokplattornas kanter/hällen
  • Ugnen, mellan glasrutorna och plåtarna
  • Köksskåpens in- och utsidor
  • Kaklet och kakelfogarna rengöres noggrant
  • Ovanpå köksskåpen och dörrarnas överkanter
  • Köksfläkten in- och utvändigt. Diska filtret.
  • Kyl/frys inklusive överskåp in- och utvändigt. Lämna avstängt med dörrar ÖPPNA.
  • Diskbänken

Badrum

  • WC-stolen – även utsidor och krök
  • Tvättstället – även undersidan och rör.
  • Rensa avloppsrören under tvättstället. Se till att det blir tätt när du skruvar tillbaka.
  • Badkaret/Duschkabinen in- och utvändigt
  • Golvbrunnen rensas
  • Golv dammsugas och våttorkas.
  • Torka av väggar, rör och fogar

Rum och övrigt                                         

  • Fönster in- och utsida och emellan
  • Alla målade lister, fönster- och dörrkarmar
  • Dörrar – även överkanten
  • Golv dammsugas och våttorkas. OBS inte mycket vatten på trägolv/laminatgolv
  • Element och rör torkas av med fuktig trasa
  • Ventiler i tak dammsugas. Torka inte, då blir det utsmetat.
  • Taklampor som tillhör lägenheten monteras ner och rengörs
  • Garderober torkas ur

Balkong töms och rengörs. Är balkongen inglasad putsas fönstren.

Källarförråd/vindsförråd töms och sopas.

Försök inte laga eller måla över skruvhål eller plugghål i väggar, då blir det bara prickigt/flammigt.

Alla utrustningsdetaljer som hör till lägenheten såsom dörrar, hatthylla, gardinbeslag mm skall lämnas kvar.

Använd miljömärkta rengöringsmedel.

Alla nycklar återlämnas till hyresvärden vid slutbesiktningen. Om någon nyckel saknas debiteras du för låsbyte.

Kom ihåg att brandfilten tillhör lägenheten.

Glöm ej din cykel när du flyttar.

Städningen kontrolleras av hyresvärden, Riksbyggen eller Tesåb Fastighetsservice vid slutbesiktningen av lägenheten samt av den inflyttande hyresgästen. Om Du städat dåligt måste Du betala för att någon annan måste rätta till det.

Hemförsäkring

Alla som hyr lägenhet hos Bo Bra måste ha en egen hemförsäkring. Det spelar ingen roll om du anser att du alltid är försiktig med eld och vatten, har en liten eller stor lägenhet, om du har få dyrbarheter i din bostad eller om du hyr i första eller andrahand. Hemförsäkring är obligatoriskt.

En hemförsäkring skyddar dina saker om de blir stulna eller skadade t.ex. i en brand eller vid en vattenläcka. En hemförsäkring är också bra att ha då de även kan innehålla reseskydd, rättsskydd, överfallsskydd samt ansvarsskydd (skadeståndsskydd om du krävs på skadestånd). Kom ihåg att din hemförsäkring kan täcka om du orsakar skada på övriga delar på fastigheten eller på annans egendom. Kanske är det din granne som är ansvarig för något men även då är det din egen hemförsäkring som täcker dina saker.

Klimatsmart, hur hjälps vi åt?

Bo Bra arbetar för att skapa attraktiva och hållbara miljöer där människor vill leva, arbeta och vistas – idag och i framtiden.

Vi arbetar successivt för mer klimatsmarta lösningar i våra fastigheter.

- All el vi köper är grön el. Det är el som enbart kommer från förnybara energikällor och fyller den internationella miljömärkningen EkoEnergys Hållbarhetskriterier.

- Vi har installerat snålspolande munstycken på kranar eller snålspolande kranar i alla lägenheter.

- Vi kontrollerar att toaletter inte står och rinner. Vi justerar toaletter så att de spolar med färre liter vatten åt gången.

- Vi har isolerat vind och innertak för att minska värmeförbrukningen.

- Termostater justeras och kontrolleras för att inte slösa på energin.

- Belysning i trapphus, källare och tvättstugor byts successivt mot LED-belysning.

- Vi tillhandahåller insamling av matavfall i samtliga fastigheter samt källsortering av annat material (glas, tidningspapper, pappersförpackningar m.m.) på utvalda adresser.

Steg för steg försöker vi göra skillnad och vi har bara börjat.

Vi är även öppna för hyresgästers initiativ. Hyresgäster som vill vara med på resan kan t.ex. tänka på:

  • Vattenbesparing – Inte låta vattnet rinna i onödan, felanmäla rinnande toalett eller droppande kran, fyll tvättmaskinen, duscha istället för att bada. När det är dags att handdiska är det största misstaget att många diskar under rinnande vatten. Fyll istället upp diskhon med varmt vatten och diskmedel för att kunna diska där. Fyll även en balja med vatten på sidan att skölja av disken i.
  • Elanvändning – teckna ett elabonnemang där du inte köper el från fossilt bränsle, släcka lampor, byt ut glödlampor till lågenergialternativ, häng tvätten istället för att tumla den, vädra tvätten istället för att tvätta den, fyll diskmaskinen, lägg locket på kastrullen när du kokar på spisen, använd kastruller som har samma storlek som plattan, frosta av frysen, stäng av Standby (en tv eller laddare drar el även när den inte används).
  • Värme – sänk temperaturen. Nästan 40 procent av all energi som produceras i Sverige går till uppvärmning av byggnader. Tänk på att ställa termostaten på radiatorn med sunt förnuft och inte vädra längre än nödvändigt då det är kall ute, flytta ut möbler och gardiner en bit från elementen så att luften kan cirkulera, placera inte sängen direkt under ett fönster (det blir kallras och du upplever rummet som kallare).
  • Sopsortering – Separera matavfall, pappersförpackningar, tidning, glas, plast, metall, batterier etc från övrigt avfall. (Ur matavfallet som samlas in i Örnsköldsvik utvinns fordonsgas samt växtnäring som kan användas som gödsel).
  • Rengöringsmedel – välj miljövänliga rengöringsmedel för städning och tvätt samt kroppsprodukter utan onödiga tillsatser. Enligt Miva så är vattnet mjukt i vår kommun. Därför kan du använda den lägsta doseringen då tvätt- och diskmedel löddrar lätt.


Krisberedskap

Hur förberedd är du på en samhällskris? Ingen kris är den andra lik. Vi bjöd in alla våra hyresgäster till en utbildning i samarbete med Svenska Lottakåren. De som inte var med då kan själva kontakta dem och boka in sig på en kostnadsfri kurs.

Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap menar att alla svenskar måste kunna klara sig själv i flera dygn om en kris uppstår.

Krisberedskap kan kortfattat handla om:

  • Strömmen försvinner när det är kallt. Hur håller du värmen själv i din lägenhet? Har du filtar, värmeljus, extra kläder, något att täcka fönster med osv? Har du mat hemma som kan konsumeras utan att värmas?
  • Vattnet kommer inte längre i kranarna, eller så är det smutsigt. Har du sparat vatten för hela familjens behov i flera dygn. Har du vattenreningstabletter eller kan du koka vattnet? Har du plastpåsar att sätta på toaletten istället för att använda den som vanligt när det inte går att spola? Våtservetter och handsprit, har du det så det räcker i flera dygn för alla i ditt hushåll?
  • Maten tar slut i affärerna eller strömmen har gått så de kan inte sälja via kassorna. Har du mat hemma för hela familjen i flera dygn? Har du något att värma din mat på? Ett Trangiakök eller något annat?
  • Information/kommunikation. Om strömmen går kan du inte ladda din telefon eller lyssna på samhällsinformation på radio/tv. Har du en vevradio med inbyggd ficklampa och laddare till mobiltelefoner?
  • Gemenskap och medmänsklighet. Känner du dina grannar och vårdar du dessa relationer. Tillsammans är vi starka.

Tips på länkar:


Skadedjur och ohyra

Vi har varit mycket förskonade mot skadedjur och ohyra i våra fastigheter. Men om du trots detta upptäcker skadedjur eller ohyra måste du genast göra en felanmälan till oss.

Exempel på skadedjur är möss, råttor, sorkar m.m.

Exempel på ohyra är vägglöss, mjölbaggar, ängrar, myror, silverfiskar m.m.

Ett första steg om du har myror eller silverfiskar är att du själv först gör en storstädning av badrum, golv, skafferi och andra relevanta utrymmen. Dammsuga och torka med en våt trasa och rengöringsmedel. Om du fortfarande efter detta upptäcker att de kommer tillbaka så hör du av dig till oss.

Störninga, hänsyn & tolerans

När man bor i ett flerbostadshus bor man nära andra människor. Det innebär att man inte kan förvänta sig att det alltid är helt tyst utan man får visa tolerans mot andra. Men det innebär också att alla måste visa hänsyn till varandra. Vissa mindre störningar som spolningar, småbarnslek, musik och matos får man leva med. Men det är viktigt att inte störa med högre ljud och särskilt inte mellan kl 22 och 07.

Tänk på att även låg musik med mycket bas kan störa, även dagtid.

Vi ser allvarligt på störningar, i värsta fall kan det leda till uppsägning.

Om du störs av dina grannar gör du en felanmälan under vardagar. Vid allvarliga händelser som anses akuta eller hotfulla, t.ex. bråk hos grannarna, ringer du polisen.

Tvättstugans trivselregler

Så här använder du tvättstugan för bästa grannsämja och trivsel:

  • Följ bokningssystemets regler noga, då undviker du onödiga konflikter med grannarna och bidrar till att skapa ett trivsamt boende för alla.
  • Respektera de bokade tiderna och tvätta inte på andra tider än tvättiderna!
  • Torkutrymmen får användas max en timme efter att du har avslutat ditt tvättpass.
  • Anmäl genast om du upptäcker fel på maskinerna.
  • Städa efter dig – lämna tvättstuga, torkrum, maskiner och annan utrustning i snyggt skick – så som du själv vill finna dem då du ska tvätta. (Torka av maskiner, rengör tvättmedelsfacket, torka golvet, bänkar m.m., ta bort luddrester i torktumlaren)
  • Minderåriga får inte använda tvättstugan själva.
  • Husdjur får inte vistas i tvättstugan.
  • Öppna inte eventuella fönster.
  • Det är inte tillåtet att röka i huset.
  • Låt tvättstugans inventarier och städmateriel vara kvar i tvättstugan.
  • Du får inte färga eller bleka kläder i tvättmaskinerna.
  • Tvätta inte i halvtomma maskiner, utan fyll dem för att spara energi, vatten och tvättmedel.

Har du frågor om hur tvättstugan och maskinerna ska användas – kontakta oss (eller våra fastighetsförvaltare) och be om en genomgång i samband med inflyttningen.

Uthyrningspolicy

För att få hyra en lägenhet hos oss på Bo Bra ställer vi vissa krav, t.ex ska du:

  • vara skötsam
  • ha skött dina åtaganden hos din nuvarande hyresvärd
  • ha en varaktig inkomst stor nog att klara av hyran alternativt ha en borgenär.
  • inte ha anmärkningsvärda betalningsanmärkningar
  • ha för avsikt att använda lägenheten som bostad för dig själv
GDPR

Alla personuppgifter vi samlar in har vi för att kunna hantera intresseanmälningar, hyresgästavtal och ärenden kring förvaltningen av bostäder och lokaler. I de fall som dina personuppgifter lämnas ut till tredje part är det endast för att vi skall kunna uppfylla våra förpliktelser enligt avtal och lag. Det kan t.ex. ske till vår förvaltare Riksbyggen så att de kan hantera felanmälan, eller till entreprenörer som behöver telefonnummer till hyresgäster för att kunna utföra service där. Vi följer reglerna i GDPR. För frågor, kontakta oss gärna.

Uppsägning av hyresobjekt & utflyttning

Hyr du av oss och önskar säga upp din lägenhet eller parkering så skickar du en skriftlig uppsägning i ett e-mail till vår info-epostadress och meddelar vilken lägenhet eller plats du önskar säga upp. Alla lägenheter har 3 månaders uppsägningstid och de flesta p-platser har även de 3 månaders uppsägningstid.

Kom ihåg att elabonnemanget för din lägenhet måste vara kvar ända till hyresperiodens slut, även om flytten sker innan dess. Även hemförsäkringen måste finnas kvar. Om vi hittar någon som flyttar in innan dess kan självklart elabonnemanget och hemförsäkringen sägas upp.

Vi behöver alltid titta till din lägenhet och ta några foton som vi kan lägga upp i annonser på sociala medier samt på vår hemsida för att på så sätt hitta en ny hyresgäst till din lägenhet. Vi kommer alltid överens om en dag/tid då det passar att vi kommer.

Sedan måste vi visa din lägenhet för nya intressenter. Vi kommer då alltid överens med dig innan om dag/tid passar. Om du inte är hemma, kan du välja att godkänna att det är ok att vi visar lägenheten genom att gå in med huvudnyckel.

Om du önskar så kan vi göra vårt bästa att hitta lämplig ny hyresgäst innan din uppsägningstid på 3 månader gått ut, men vi kan inte garantera något. När vi lagt upp information på vår hemsida får du gärna hjälpa till att på social medier sprida info om att din lägenhet blir ledig. Då ökar vi chanserna att hitta ny lämplig hyresgäst snabbt. Ju tidigare i en månad du säger upp din lägenhet, desto större sannolikhet är det att vi hinner hitta en ny hyresgäst som kan ta över din lägenhet innan din 3 månaders uppsägningstid gått ut.

Glöm ej att göra flyttanmälan till Skatteverket samt adressändring.

När det är dags för utflyttning besiktas städningen av oss samt den inflyttande hyresgästen. Om du städat dåligt måste du betala för att någon annan gör det.

Har du ett abonnemang för internet måste du säga upp det i god tid innan flytt så att det inte ligger kvar och blockerar så att nästa hyresgäst inte kan teckna avtal

Tänk på att alla nycklar du kvitterat ut måste vara oss tillhanda senast utflyttningsdagen för att du inte ska debiteras för låsbyte.

Vi tackar för den tid du hyrt av oss och önskar lycka till med flytten!

Värme och kyla

Hyresgästföreningen skriver på sin hemsida:

"Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. En normal inomhustemperaturen ska under normala väderförhållande inte vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren.

Under extrema väderförhållanden finns undantag från rekommendationerna för inomhustemperatur. När det råder värmebölja och du har för varmt i lägenheten kan du själv göra några saker för att underlätta, exempelvis dra ner persienner eller dra för gardiner, vädra på nätterna och se till att dricka ordentligt med vatten i värmen. Det kan också vara en bra idé att minska användandet av elektronik så som TV, dator och ugn som avger värme. När du vädrar fungerar det ofta alldeles utmärkt med självdrag. Det är inte tekniken utan luftomsättningen som avgör om ventilationen är bra eller inte. Om du misstänker att ventilationen är dålig kan du be hyresvärden göra en kontroll av luftomsättningen."

Har du för varm är ett tips om det på kvällen är kallare ute än inne att starta köksfläkten en stund då fönstren är öppna. Då skapar man luftomsättning i lägenheten. Man kan också hänga en blöt handduk över gardinstången då man vädrar för att påverka temperaturen om det är varmt.

När det gäller uppvärmning under årets kallare tid i lägenheter och trapphus har Energimyndigheten uppmanat till återhållsamhet. För att få ut bästa möjliga värme ska möbler och gardiner inte ligga tätt mot elementen/radiatorerna, då kan den varma luften inte cirkulera.